رمزنگاری متقارن و رمزنگاری نامتقارن

ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 0

رمزنگاری متقارن و رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری متقارن و هچنین رمزنگاری نامتقارن هردو از روش های پیچیدۀ رمزنگاری محسوب می شوند. در ادامه قصد داریم تا این دو الگوریتم را از جهات مختلف بررسی کنیم.

رمزنگاری Symmetric یا متقارن

در پی جلسات گذشته با بررسی دو سیستم رمزنگاری سنتی(جایگشتی و جانشنینی) دیدیم که این دو روشِ رمزکردن از امنیت بالایی برخودار نیستند و بدست آوردن کلیداصلی آنها به آسانی میسر می شد.

علاوه بر این موارد این دو سیستم رمزنگاری عملیات پیچیدۀ گمراه کننده روی کلیدرمز انجام نمی دانند و تمام حروف متن، در کلیدرمز آن وجود داشت.

حال قصد دارم سیستم های رمزنگاری متقارن را معرفی کنم.

نکته: از اینکه به روش هایِ رمزنگاریِ سنتی، واژۀ سیستم را به کاربردم، چون قصد داشتم از این به بعد به رمزنگاری از دید یک الگوریتم نگاه کنید.

در رمزنگاری Symmetric این الگوریتم را یک الگوریتم چندمرحله می نامیم زیرا:

این الگوریتم برای رمز و درهم کردن داده ها به یک پارامتر به نام کلیدرمزنیاز دارد؛ الگوریتم رمزنگار یک بلوک داده را به همراه کلید دریافت کرده و آنها را طبق روالی مشخص برحسب (مقدارکلید) به هم می ریزد.

ماهیت این الگوریتم به قدری پیچیده است که حتی با روشن بودن روال عملیات، نمی توان بدون داشتن کلید، وارون الگوریتم را برای رمزشکنی دنبال کرد.

رمزنگاری متقارن یا symmetric

به روش های رمزنگاری که در آن کلید رمزگشایی دقیقاً عین همان کلیدی است که اطلاعات با آن رمزشده اصطلاحاً روش متقارن یا Symmetric می گویند.

نکته دوم

چون در رمزنگاری متقارن کلیدرمزگشایی همان کلیدی است که داده ها با آن رمز شده؛ بنابراین باید طرفین فرستنده و گیرنده بر روی یک کلید توافق کنند و آن را به شکل امن مبادله کنند. اگر یکی از سیستم ها کلید را لو داد باید فوراً آن را عوض کند.

رمزنگاری نامتقارن یا روش های کلید عمومی

در اینگونه الگوریتمها که به آنها رمزنگاریِ نامتقارن یا روش های کلید عمومی می گویند، برخلاف رمزنگاری متقارن، کلید رمزگشایی با رمزنگاری تفاوت دارد. و فقط کلید رمزگشایی بصورت امن مبادله می شود و لزومی ندارد تا از کلیدرمز محافظت شود. چراکه با آن کلید فقط می توان عمل رمز را انجام داد.

رمزنگاری نامتقارن
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *