معرفی فریم ورک های پایتون (python)و انواع آن، برای وب، اندروید

معرفی بهترین فریمورک های پایتون
ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 0

معرفی فریم ورک های پایتون (python)و انواع آن، برای وب، اندروید

پایتون فریم ورک های متفاوت و گوناگونی در پلتفرم های مختلف مانند برنامه نویسی اندروید ، وب ، اینترنت اشیا و… دارد. این موضوع باعث می شود افرادی که قصد یادگیری پایتون را دارند دچار سردرگمی شوند. ما در این مقاله قصد داریم ابتدا با معرفی فریم ورک های پایتون در حوزه های مختلف و اشاره به بهترین فرم ورک های پایتون ، شما را در راه یادگیری و آموزش برنامه نویسی پایتون راهنمایی کنیم. در ادامه با آوا سورس همراه باشید.

ابتدا یه نیم نگاهی به فریمورک خواهیم داشت.

 

فریمورک چیستفریمورک برنامه نویسی چیست؟ (framework)

فریمورک های برنامه نویسی که چارچوب نرم افزار نیز نامیده می شوند از مجموعه کدهای آماده و کتابخانه های برنامه نویسی تشکیل شده اند. فریمورک برنامه نویسی بستری را برای ما فراهم می کنند تا بتوانیم برای پلتفرم های مختلف برنامه نویسی کنیم. مثل جنگو پایتون برای وب و…

حال به معرفی فریم ورک های پایتون و می پردازیم.

 


اگر مشتاق استفاده از آموزش برنامه نویسی پایتون هستید، می توانید همین الان از مجموعه آموزش برنامه نویسی پایتون فرادرس استفاده کنید.


 

ما فریم ورک های پایتون را در حوزه های مختلف از همدیگر متمایز می کنیم و هرکدام را در پاراگراف جداگانه ای بررسی و معرفی خواهیم کرد.

انواع فریمورک های پایتون

انواع فریم ورک های پایتون

وقتی در مورد موجود بودن چارچوب های (فریم ورک) منبع باز پایتون صحبت می کنیم، اساساً سه نوع چارچوب در این زمینه وجود دارد. چارچوب های Full stack frameworks مانند Web2py و Pyramid ، چارچوب های micro-framework مانند Dash و CherryPy و چارچوب های asynchronous frameworks مانند Sanic و Growler.

 


شما برای شروع یادگیری این مباحث ابتدا باید با آموزش برنامه نویسی پایتون شروع کنید. بعد می توانید با چارچوب های Python در این زمینه و زمینه های مختلف آشنا شوید. فرادرس آموزش هایی را در این زمینه داشته و می توانید یک سری به وب سایت آموزشی فرادرس در زمینه مجموعه آموزش های پایتون سربزنید.


 

از بحث دور نمی شویم و به ادامه معرفی انواع فریم ورک های پایتون می پردازیم:

1. Full Stack Framework

Full Stack Framework یکی از بهترین فریم ورک های پایتون است که به عنوان یک راه حل یکپارچه برای برآورده ساختن همه نیازهای ساخت برنامه شناخته می شود. این رویکرد دارای پایگاه های داده و اجزای زیادی است که معمولاً در چارچوب کامل پشته مانند ، اعتبارسنجی فرم ، تولید کننده فرم و طرح بندی قالب ها گنجانده شده است.

در اینجا چند نمونه از چارچوب های Full Stack آورده شده است:

  • CubicWeb
  • Django
  • Web2Py
  • Giotto
  • Pylons Framework
  • Pyramid
  • TurboGears

از لیست فوق چارچوب های (Full Stack) ، Web2py ، یک چارچوب منبع باز ، به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با استفاده از الگوی شی گرا با حداکثر سهولت ، کد قوی و منظم ایجاد کنند. این برنامه به زبان پایتون نوشته شده است و برای کاهش برنامه های خسته کننده مانند برنامه ساخت فرم های تجسم مبتنی بر وب از ابتدا ساخته شده است.

 

یکی از آنها CubicWeb است که زبان پرس و جو Relational (RQL) را با هدف ساده سازیِ هر گونه پرس و جو مربوط به داده ها در خود جای می دهد. بیایید هر یک از آنها را با جزئیات مشاهده کنیم و بهترین موارد استفاده را انتخاب کنیم.

در حالی که ، Pyramid یک چارچوب سبک است که قصد دارد فناوری های بی اهمیت وب را به یک فناوری بزرگ تبدیل کند. عملیات هرمی بر روی تمام نسخه های زبان برنامه نویسی پایتون انجام می شود.

همچنین بهترین ایده ها را از محیط زیست پایتون ، Perl و Ruby ترکیب کرده و چارچوبی منظم و انعطاف پذیر را قادر می سازد.

 



2. Micro Framework

این نوع چارچوب های وب به عنوان چارچوب سبک (چارچوب غیر کامل) شناخته می شوند زیرا در مقایسه با یک چارچوب کامل پشته (Full Stack) ، الگوها و عملکردهای اضافی مانند لایه انتزاعی پایگاه داده چند رشته ای ، اعتبارسنجی فرم ، ابزارهای خاص و کتابخانه ها را ارائه نمی دهند.

به کاربرانی که می خواهند از این چارچوب وب پایتون منبع باز استفاده کنند باید تلاش زیادی برای ایجاد کد انجام دهند و نیازها و عملیات اضافی را به صورت دستی اضافه کنند. برخی از بهترین فریمورک های پایتون از این نوع عبارتند از:

  • Bottle
  • CherryPy
  • Dash
  • Falcon
  • Flask
  • Hug
  • MorePath
  • Pycnic

3.Asynchronous Framework

Asynchronous Framework در حال حاضر جای خود را به فریم ورک های خرد می دهند که به کاربر اجازه می دهد مجموعه وسیعی از اتصالات همزمان را مدیریت کند.

به طور مشخص ، یک چارچوب وب ناهمزمان (Asynchronous Framework) عمدتا برای پایتون ساخته شده است که از کتابخانه شبکه برنامه نویسی، زبان های برنامه نویسی استفاده می کند.

Sanic یک فریمورک وب سرور است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد از سینتکس async/await که در پایتون 3.5 موجود است استفاده کنند. هدف از Sanic ارائه راهی آسان تر برای عملکرد در یک سرور HTTP با عملکرد بالا است که ساخت و مقیاس بندی آن ساده است و از کنترل کننده درخواست پشتیبانی می کند.

با توجه به آزمون بنچمارک Sanic ، توانایی Falcon در مدیریت اکثر درخواست ها با سخت افزار مشابه در مقایسه با همه معاصر خود بهترین است.

  • AIOHTTP
  • Growler
  • Sanic
  • Tornado

نکاتی که باید قبل از انتخاب فریم ورک در پایتون بدانید

طبق(Stack Overflow) ، 66.7 درصد از توسعه دهندگان وب ، Python را به عنوان زبان برنامه نویسی خود برای توسعه وب ترجیح می دهند. Python بهترین انتخاب است ، اکثر توسعه دهندگان اکنون قصد استفاده از این زبان را دارند. در ادامه با معرفی فریم ورک های پایتون در خدمتتان هستیم.

اما موارد خاصی وجود دارد که شرکت ها قبل از تصمیم گیری از فریم ورک توسعه وب پایتون باید از آنها استفاده کنند. اول از همه ، باید اندازه و پیچیدگی استراتژی کدگذاری یا کدنویسی را بررسی کرد.

اگر شما در حال برنامه نویسی برای ساختن یک ساختار بزرگ و پر از الزامات و ویژگی های زیاد هستید ، یک چارچوب (فریمورک) فول پشته (Full Stack) انتخاب مناسب خواهد بود. از سوی دیگر ، اگر برنامه ای برای یک برنامه کوچک و ساده برنامه نویسی می شود، باید در مورد ریزفریمورک ها فکر کنید.

در مرحله دوم ، شما باید بررسی کنید که آیا چارچوبی که انتخاب می کنید به اندازه کافی مطابق با پروژه وب شما است یا خیر. این یک گام مهم است که هنگام انتخاب چارچوب مناسب برای پروژه هایی که نیاز به اجرا در چندین سرور وب ، مدیریت حجم وسیعی از ترافیک و پشتیبانی از ویژگی های اضافی جدید برای بهبود عملکرد کد دارند ، به یاد داشته باشید.

 

مزایای استفاده از چارچوب های پایتون

مزایای استفاده از فریمورک پایتون

  • متن باز
  • قابلیت استفاده مجدد از کد
  • پیاده سازی راحت تر
  • مستندات خوب
  • عملیات کارآمد
  • چارچوب امن
  • ادغام آسان
  • خوانایی بالای کدها

بنابراین ، اکنون می دانید که چه می خواهید و از چه نوع فریم ورک وب برای توسعه یک برنامه وبِ متن باز بر اساس زبان پایتون استفاده کنید. برای کمک به شما ، در ادامه به معرفی 7 فریم ورک برتر پایتون Python که یک مورد از آن مورد بررسی قرار گرفته است، می پردازیم.و

 

معرفی فریم ورک های پایتون

1. جنگو django

فریمورک جنگو

 

فریمورک جنگو یکی از پرکاربردترین فریم ورک های پایتون برای توسعه برنامه های کاربردی وب و وب سایت در مقیاس بزرگ است. از معماری MVC به اندازه کافی پیروی می کند.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن این است که منبع باز و رایگان است که از فریمورک Full Stack بهره می برد.

زبان پایتون با فریمورک Django بر اساس قابلیت “Don’t Repeat Yourself” (DRY) است.


اگر از آموزش برنامه نویسی جنگو وب سایت آموزشی فرادرس استفاده کرده باشید کاملا به این موضوع پی خواهید برد که این فریم ورک از پایتون از نوع Full Stack Framework می باشد.


چارچوب توسعه وب سایت Django Python از ORM خود (Object Relational Mapper) برای نگاشت اشیاء در جداولِ چند پایگاه داده استفاده می کند که به کد اجازه می دهد تا در پایگاه های داده متعدد و موتورهای الگو کار کند تا مهاجرت از یک پایگاه داده به پایگاه دیگر آسان تر شود.

علیرغم این واقعیت چارچوب های Django Python طیف وسیعی از کتابخانه های داخلی و پشتیبانی پایگاه داده را ارائه می دهند-MySQL ، SQLite ، PostgreSQL و Oracle ، اما از پایگاه داده های دیگر و سیستم های قالب سازی از طریق آداپتورهای شخص ثالث ، درایورها و سیستم های مدیریت محتوا نیز پشتیبانی می کند.

 


برای شروع یادگیری برنامه نویسی پایتون و یا فریمورک جنگو می توانید از آموزش های فرادرس در این زمینه استفاده کنید. وب سایت آموزشی فرادرس در زمینه آموزش های دروس دانشگاهی، برنامه نویسی و … فعالیت دارد. که یکی از بزرگترین پلتفرم های آموزشی ایران محسوب می شود.


 

ویژگی های Django Framework:

  • ORM همه کاره و دلپذیر
  • مسیریابی URL و الگوها
  • قابلیت اجرا و اعمال خودکار migrations
  • قابلیت تولید خودکار پنل مدیریت
  • پشتیبانی از محلی سازی ، احراز هویت کاربر ، جلسات ، کوکی ها ، سرور وب ، سازگاری مرورگر وب و غیره.
  • ویژگی های امنیتی خودکار مانند پیشگیری از XSS و CRSF
  • پشتیبانی برجسته از داده های جغرافیایی و پرس و جوهای فضایی از طریق مفاهیم GeoDjango
  • اضافه بار آماده استفاده از کتابخانه ها

بازارکار جنگو در ایران و دنیا

جنگو به دلیل مزایایی که در تولید صفحات وب دارد بازار کار آن در خارج از ایران و خود ایران بیشتر است. با یادگیری فریمورک جنگو می توانید اقدام به برنامه نویسی وب و API وب شوید. API ها نیز بازار کار خوبی در ایران و خارج از ایران دارند. اما توجه داشته باشید که رقبای سرسخت و باهوشی پیش رو خواهید داشت که باید با این بازار پررقبا نیز دید کافی داشته باشید.

برای شروع آموزش فریم ورک Django Rest در پایتون می توانید از لینک قبلی که از آموزش های فرادرس محسوب می شود استفاده کنید.

دو یا چند برنامه مختلف از با پلتفرم های متفاوت از همدیگر به کمک API ها می توانند در تعامل باشند. با معرفی فریم ورک های پایتون در این مقاله می توانید به راجتی راه و مسیر خود را در انتخاب با فریم ورک های پایتون پیدا کرده و وارد بازار کار شوید.

 

2. معرفی فریمورک Flask

معرفی فریمورک flaskFlask یکی دیگر از بهترین چارچوب های شناخته شدۀ پایتون است که در دسته Micro framework قرار می گیرد و دارای مجوز BSD است. از چارچوب Sinatra Ruby الهام گرفته شده است.

این ابزار به ابزار Werkzeug WSGI و قالب Jinja2 نیاز دارد و ToscaWidgets نمونه ای از چارچوب WSGI است. توسعه دهندگان Dash می توانند از Flask به عنوان یک چارچوب وب استفاده کنند.

ORM ها یک چکیده پیشرفته در پایگاه داده تعاملی ارائه می دهند که به توسعه دهنده اجازه می دهد کد را به جای SQL برای خواندن ، ایجاد ، حذف و به روز رسانی ابزارها و داده ها در پایگاه داده رونویسی کند.

Flask یک چارچوب از زبان پایتون است که به کاربران اجازه می دهد تا یک برنامه کاربردی وب و جداول پایگاه داده را از جایی که می توانند از هر نوع افزونه مورد نیاز استفاده کنند ، ایجاد کنند.

مزیت دیگر استفاده از این فریمورک این است که با Google App Engine سازگار است و روش ارسال درخواست را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، 21 درصد از زیرساخت های Facebook دارای کد پایتون هستند.

Flask Framework ویژگی های زیر را ارائه می دهد:

  • مسیریابی ، قالب زبان ، مدیریت جلسه و غیره
  • پشتیبانی کامل از واحد تست
  • سرور توسعه داخلی داخلی
  • خطا در ثبت نام و کنترل دسترسی بر اساس نقش برای مدیریت خطاها
  • حداقل مدل قابل اتصال
  • پشتیبانی و هماهنگی REST درجه یک
  • Flask از Blueprints پشتیبانی می کند
  • اتصال هر ORM و کوکی های ایمن
  • بخش برنامه وب انعطاف پذیر
  • بارگذاری و ارائه فایل استاتیک
  • WGSI با رسیدگی به درخواست HTTP سازگار است
  • دارای اشکال زدایی سریع
  • Jinja2 قالب بندی نماها
  • پشتیبانی از تست واحد
  • مکانیسم ردیابی خطا
  • ارسال درخواست RESTful
  • منبع مبتنی بر یونیکد

 

4.معرفی فریمورک پایتون (فریمورک CherryPy)

فریمورک cherrypy فریمورک (CherryPy) در دسته بندی Micro framework زبان پایتون قرار می گیرد. از الگوی شی گرایی پایتون برای تولید اپلیکیشن ها استفاده میکند. در سطح پایینی قرار دارد و بیشتر از آنچه در RFC 7231 تعریف شده است، ارائه نمی دهد.

CherryPy می تواند خود یک سرور وب باشد یا می توان آن را از طریق هر محیط سازگار با WSGI راه اندازی کرد. این برنامه با وظایفی مانند قالب بندی برای رندر خروجی یا دسترسی به پشتیبان سروکار ندارد. چارچوب با فیلترها قابل گسترش است، که در نقاط مشخص شده در پردازش درخواست/پاسخ فراخوانی می شوند.

ویژگی های فریمورک CherryPy

  • دارای سیستم پیکربندی قدرتمند
  • سیستم پلاگین انعطاف پذیری بالا
  • اجرای چندین سرور HTTP بشکل همزمان
  • ابزارهای داخلی برای کش کردن, انکد کردن , سشن ها , احراز هویت و محتواهای ثابت دارد.

 

فریمورک های دیگر در این حوزه عبارتند از:

  • 5. فریمورک Bottle

  • 6. فریمورک Tornado

  • 7. فریمورک CubicWeb

  • و…. می باشند.

 

بهترین فریمورک برنامه نویسی اندروید با پایتون

فریم ورک BeeWare

 

فریم ورک beeware

BeeWare یکی دیگر از ابزارهای محبوب است که به شما امکان می دهد برنامه هایی را در Python بنویسید و آنها را برای استقرار در چندین سیستم عامل ، از جمله macOS ، Windows و Linux GTK ، و همچنین سیستم عامل های تلفن همراه مانند Android و iOS ، کامپایل کنید.

نتیجه گیری

هدف ما از ارائه این مقاله معرفی فریم ورک های پایتون می باشد که بازار خوبی در ایران و کل دنیا دارند. یا انتخاب مسیر درست از بین این فریمورک ها هدف دیگر ما از این آموزش است. به هر حال اگر تصمیم دارید یکی از فریمورک های مهم این حوزه را یاد بگیرید پیشنهاد ما این است ابتدا پیش نیاز های آن را رعایت کنید، پیش نیاز آن یادگیری آموزش برنامه نویسی پایتون می باشد. این آموزش از بین مجوعه آموزش های پایتون فرادرس گلچین شده است. فرادرس سال هاست در زمینه دروس دانشگاهی، مدارس و آموزش برنامه نویسی فعالیت دارد.

منابع یادگیری

منبعی خوب و مناسبی که در زمینه آموزش برنامه نویسی معرفی خواهم کرد وب سایت آموزشی فرادرس است که در حوزه های مختلف از جمله دروس دانشگاهی ، مدارس ، برنامه نویسی و … بهترین آموزش ها را دارد. از طرفی قیمت آموزش فرادرس کاملا منصفانه است.


راهنمای شروع یادگیری برنامه نویسی پایتون و کاربرد آن در هوش مصنوعی و حوزه های دیگر


 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *