شروع و یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویس کیست
ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 2

شروع و یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از مشاغل پر طرفدار در حوزه کامپیوتر می باشد. امروزه نیز این شغل با رشد و تغییر و تحول بسیار شدیدی روبرو شده است. این تحول و گستردگی باعث شده است تا برنامه نویسی به یکی از مشاغل پر درآمد در جهان تبدیل شود. البته برنامه نویسی در بستر وب و اندروید از پر طرفدارترین پلتفرم برای برنامه نویسی است. فردی که قصد رشد، در این حوزه را دارد باید با شناخت منابع معتبر پایه خود را تقویت کرده و سپس وارد بازار کار آن شود. در ادامه با موضوعات : برنامه نویس کیست ، ویژگی های یک برنامه نویس چیست و منبع معتبر برای یادگیری شغل برنامه نویسی در ایران آشنا خواهید شد.

 

برنامه نویس کیستبرنامه نویس کیست؟

برنامه نویس فردی است که با یادگیری دانش برنامه نویسی در یک یا چند زبان برنامه نویسی متفاوت و رسیدن به مهارت حرفه ای در این حوزه، اقدام به نوشتن کدها با توجه به اهداف (برنامه ای است که باید نوشته شود) و پلتفرم (محیطی است که برنامه برای اجرا به آن نیاز دارد) مشخصی می کند. برنامه نویس باید دانش منطقی و کامپیوتری داشته باشد. علاوه بر این توانایی طراحی الگوریتم و تحلیل الگوریتم از نیازهای یک برنامه نویس خوب است. یک منبع معتبر برای آموزش برنامه نویسی وب سایت فرادرس می باشد.

 

زبان برنامه نویسی چیستکد و زبان برنامه نویسی چیست؟

کدها توسط یک برنامه نویس یا چند برنامه نویس با زبان های برنامه نویسی مختلفی نوشته می شوند. زبان های برنامه نویسی ساختار متفاوتی با یکدیگر دارند و زبان هایی مانند: php ، پایتون ، جاوا و جاوااسکریپت پر طرفدارترین زبان های برنامه نویسی می باشند.

شاید برایتان جالب باشد که امروزه بیشترین کارهای روزمره ما را که توسط برنامه نویسی پیاده سازی شده است، انجام می دهند. مانند خودپردازها، دستگاهای پوز و سیستم حسابداری، فروشگاه های اینترنتی و…

 

ویژگی های یک برنامه نویس

یک برنامه نویس خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • مهارتهای فنی مناسب
  • تمایل به یادگیری
  • توانایی رفع خطاو مشکلات دیباگینگ
  • اشتیاق به کار
  • منظم بودن
  • توانایی نوشتن کدهای خوانا
  • تنبل بودن
  • روحیه کاری تیمی
  • تمایل به تحقیق
  • اهمیت به زمان

انواع برنامه نویسانواع برنامه نویس

حال که دانستید برنامه نویس کیست بد نیست انواع برنامه نویس را نیز بشناسید؛ به طور کلی سه نوع توسعه دهنده داریم که به صورت زیر معرفی می شوند:

برنامه نویس یا توسعه دهنده مبتدی (Junior)

به برنامه نویسی گفته می شود که از لحاظ اطلاعات تخصصی کمتری نسبت به توسعه دهنده Mid-level و Senior دارد. اما ممکن است یه برنامه نویس مبتدی نسبت به برنامه نویس ارشد برتری داشته باشد از این رو لقب آنها را بر اساس سال های فعالیتشان نمی توان انتخاب کرد. شروع آموزش برنامه نویسی مقدماتی از سایت فرادرس به عنوان معتبرترین مرجع آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت و سایر آموزش های دانشگاهی و نرم افزاری شناخته شده در ایران.

توسعه دهنده ارشد یا Senior

به برنامه نویسی گفته می شود که از لحاظ اطلاعات تخصصی نسبت به Junior و Mid-level اطلاعات بالاتری دارد. که شامل الگوهای طراحی، معماری‌های طراحی، سرعت، کیفیت، امنیت و … می باشند. نحوه استفاده از این اطلاعات شما را به یک برنامه نویس ارشد تبدیل خواهد کرد.

با مرور سیر تکاملی زبان های برنامه نویسی می توان دریافت که زبان های برنامه نویسی امروزی بخصوص پایتون برای انسان ها خواناتر شده است. و این موضوع مطلب مهمی را بازتاب می کند اینکه برنامه نویسان ارشد یک ویژگی خاص دیکری دارند، سعی می کنند کدهایی که می نویسند این خوانایی را حفظ کنند.

توسعه دهنده Mid-level نیز فردی است که نه می توان لقب برنامه نویس ارشد و نه می توان مبتدی به ان اختصاص داد. این برنامه نویس ها اطلاعات تخصصی در حد چیزی بین ارشد و مبتدی دارند.

 

مزایا و معایب برنامه نویسی مزایا و معایب شغل برنامه نویسی

مزایا:

  • نیاز به ارتباط مستقیم با ارباب رجوع ندارند
  • ساعت کاری توسط برنامه چه در شرکت یا به صورت آزاد کار باشد
  • امکان کار کردن در منزل یا هرجایی دیگری وجود دارد.
  • کسب اطلاعات تازه با هربار برنامه نویسی
  • درآمد بالا
  • شغلی است که در آینده نیاز جامعه به آن بیشتر خواهد شد.

معایب :

  • مشکلات جسمانی مانند دیسک کمر و گردن، کاهش بینایی ، افسردگی ، دیسک کمر و گردن و…

 

آینده شغلی برنامه نویسی

شغل برنامه نویسی آینده روشنی در کل جهان و ایران دارد و چراکه دنیا رو به پیشرفت با تکنولوژی است و هر تکنولوژی نیاز بازار به برنامه نویسان را افزایش می دهد.

 

زبان های مختلف برنامه نویسی

بسیار خوب یاد گرفتید که برنامه نویس کیست ، ویژگی های یک برنامه چیست و با مزایا و معایب برنامه نویسی آشنا شدید حال می خواهیم با زبان های برنامه نویسی مختلفی آشنا شویم.

 

زبان پایتونپایتون python

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرایی است و بدلیل سادگی و گستردگی آن توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کرده و تا الان توانسته عنوان بهترین زبان برنامه نویسی را به خود بگیرید.

از زبان پایتون می توان در حوزه هوش مصنوعی، طراحی صفحات وب ، رباتیک و … استفاده کرد. ساختار سینتکسی این زبان بسیار ساده بوده و شروع یادگیری برنامه نویسی با این زبان توصیه می شود. برای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون می توان سایت فرادرس را بهترین منبع فارسی نامگذاری کرد.

فرصت شغلی این زبان بسیار بالاست و در آمد خوبی نیز به متخصصان آن دارد. از طرفی این زبان بدلیل گستردگی و عملکرد بهتر همچنین سادگی آینده روشن تری دارد.

با کتابخانه django پایتون می توان برای صفحات وب برنامه نویسی کرد. طبق تحقیقات انجام شده سرعت و پایداری سایت هایی که با django طراحی شده اند بالا است.

 

 

زبان جاوا اسکریپتجاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت از دیگر زبان های پر طرفدار برنامه نویسی است که در سمت کلاینت از این زبان استفاده می شود. با استفاده از جاوا اسکریپت جلوه های ویژه و تعامل با کنترل های HTML می توان داشت. از زبان جاوا اسکریپت با فریمورک های مختلفی از جمله Node.js می توان در سمت سرور برنامه نویسی کرد.

 

زبان جاوا javaجاوا Java

زبان جاوا یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی است که در لیست ده زبان برنامه نویسی برتر دنیا قرار دارد. این زبان با زبان جاوا اسکریپت کاملا متفاوت است و یک زبان کاملا سمت سروری می باشد. این زبان کاملا شی گرایی است و نوشتن حتی یک خط کد در این زبان یک آبجکت محسوب می شود.
از جاوا می توان برای برنامه نویسی تحت وب، برنامه نویسی هوشمند و طراحی اپلیکیشن و سوکت پروگرمینگ استفاده کرد. زبان جاوا از لحاظ Syntax به زبان سی نزدیک است.

 

زبان سی و سی پلاس پلاسسی و سی پلاس پلاس

اگر نمی خواهید در حوزه برنامه نویسی وب فعالیت داشته باشید می توانید از زبان های سی و سی پلاس پلاس استفاده کنید این دو زبان به زبان های سطح پایین نزدیک هستند و نسبت به زبان های جاوا و پایتون سرعت اجرای بالاتری دارد.

 

زبان goزبان برنامه نویسی Go

Go توسط گوگل توسعه داده شده است و اسم اصلی آن golang می باشد. این زبان برای سیستم های توزیع شده مناسب می باشد چراکه از Multithreading بخوبی پشتیبانی می کند. میزان مشهور بودن این زبان در میان شرکت و ارگان های مختلف پایین است. بنابراین درآمد آن نسبتا پایین بوده، اما در آینده انتظار می رود که توجه بسیاری از برنامه نویسان و صاحبان کارخانجات ، شرکت ها و مشاغل مختلف را به خود جلب کند.

 

زبان برنامه نویسی سوئیفت swiftزبان سوئیفت

این زبان برای نوشتن اپلیکیشن های موبایلی IOS مورد استفاده قرار می گیرد.این زبان درآمد خوبی دارد و آینده آن روشن دیده می شود.

 

زبان برنامه نویسی phpزبان PHP

PHP زبان برنامه نویسی محبوبی برای پیاده سازی اپلیکیشن های تحت وب محسوب می شود تقریبا استفاده از این زبان توسط شرکت های مختلف بسیار بالاست. این زبان هم ساده و سرعت اجرای بالاتری دارد.

درآمد آن در این خوب است و استفاده از کتابخانه Laravel در کنار آن می تواند فرصت شغلی شما را در این زبان افزایش دهد

 

منبع آموزش فارسی یادگیری زبان برنامه نویسیبه شغل برنامه نویسی علاقه مندم و نمیدانم از کجا شروع کنم؟

اگر به شغل برنامه نویسی علاقه مندید نیاز به یک مرجع معتبر در این زمینه دارید، توصیه ما فرادرس هست که بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران محسوب می شود. از مزایای این منبع می توان به قیمت مناسب پکیج ها و اساتید برتر دانشگاهی اشاره کرد. وب سایت آموزشی فرادرس در زمینه ، آموزش زبان برنامه نویسی پی اچ پی PHP ، آموزش زبان برنامه نویسی پایتون ، آموزش برنامه نویسی اندروید و کلی زبان های برنامه نویسی دیگر ، آموزش دروس دانشگاهی و … به فعالیت خود ادامه می دهد

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

Comments (2)

  • زینال زاده پاسخ

    سایت آواسام بهتره یا فرادرس ؟‌

    24 مهر 1400 at 11:33 ب.ظ
    • حسین درویشی پاسخ

      سلام
      اینو نمیشه واقعا ادعا کرد کدوم بهتره.
      بهتره از دوستانی که تجربشو دارن بپرسین

      25 مهر 1400 at 11:55 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *