تفاوت کنترل های html با کنترل های asp.net

ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 0

تفاوت کنترل های html با کنترل های asp.net

asp.net یک استاندارد برنامه نویسی برای تولید وب اپلیکیشن هاست که توسط مایکروسافت توسعه داده می شود. این فناوری دارای امکانات بیشتری است که از یکی از آنها می توان به کنترل های asp.net اشاره کرد. اما از آنجایی که این کنترل های شبیه کنترل های html هستند، اقدام به نوشتن این مقاله کردم. در ادامه تفاوت کنترل های html با کنترل های asp.net را توضیح خواهم داد.

قبل از اشاره به این موضوع می خواهم یک کنترل text با html ایجاد کنم:

 <input type="text" name="text">

و از همین کنترل text در asp.net نیز ایجاد می کنم(در asp.net به آن textbox می گویند)

<asp:TextBox runat="server" ID="text" />

همانطور که در کدهای بالا می بینید کدهای اینها باهم متفاوت هستند اما هردو در نهایت یک textbox ایجاد می کنند. حال در ادامه قصد دارم تا تفاوت این دو را توضیح دهم.

تفاوت کنترل های html با کنترل های asp.net

کنترل های HTML منجر به تولید کدهای HTML می شوند. همچنین این کنترل های در سمت کلاینت بوده و در سمت سرور نیستند. در حالی که کنترل های asp.net در طرف سرور قرار دارند. به عبارتی دیگر روی کنترل های HTML هیچ پردازشی در سمت سرور صورت نمی گیرد.

کنترل های طرف کلاینت، قدرت کمتری نسبت به کنترل های asp.net دارند. و داده های این کنترل ها باید بصورت دستی پر شوند.

از آنجایی که کنترل های HTML و ASP.NET شباهت زیادی به هم دارند، بنابراین لازم است تا تفاوت بین آنها را بدانید. کنترل های سروری دارای انعطاف پذیری و قابلیت های بیشتری نسبت کنترل های طرف کلاینت دارند. در عوض پردازندۀ سرور باید پردازش های بیشتری را متحمل شود. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که کنترل های HTML در ترافیک بالا بهتر عمل کرده و نیاز به حافظۀ کمتری دارند.

رویدادهای طرف سروری برای کنترل های HTML در دسترس نیستند. مثلاً، هنگامی که بر روی یک دکمه از کنترل HTML دابل کلیک کنید، یک تابع javaScript ظاهر خواهد شد که در آن می توانید برای رویداد کلیک دکمه کد برنامه نویسی کنید. این کدها در طرف کلاینت پردازش و اجرا خواهند شد.

نتیجه گیری

به جرعت می توان گفت که اگر نیاز به قابلیت های کنترل های طرف سرور ندارید، بهتر است از کنترل های HTML استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *