آموزش کلمه کلیدی super در جاوا

ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 0

آموزش کلمه کلیدی super در جاوا

کاربرد کلمه کلیدی super در جاوا چیست؟ چرا به آن در وارثت نیاز داریم؟ اینها سوالاتی هستند که در ادامه به آنها پاسخ داده ایم.


کاربرد کلید واژه this در جاوا


کاربرد کلید واژه super در جاوا

در وراثت وقتی از یک کلاس فرزند شی ای ایجاد می شود، ترتیب اجرای سازنده ها از بالا به پایین است. یعنی مقداردهی اولیه از بالا به پایین انجام می شود. اگر کلاس والد فاقد سازنده بوده یا سازنده اش بدون آرگومان باشد کامپایلر به آسانی فراخوانی سازنده کلاس والد را در سازنده کلاس فرزند می گنجاند. اما اگر سازنده کلاس والد دارای آرگومان باشد، چون کامپایلر نمی تواند از خود مقداری برای این آرگومانها فراهم کند، لذا باید از سازنده کلاس فررزند سازنده کلاس والد را فراخوانی نمود و مقدار لازم را برای آن آرگومان ها فراهم کرد. برای این فراخوانی از کلمه کلیدی super و به دنبال آن مقادیر مربوطه در داخل پارانتز استفاده می شود.

دقت داشته باشید که این فراخوانی باید اولین دستور سازنده باشد

class A{
int i;
A(int id){
i=id;
}
class B extends A{
B(){
super(10);
}

در تکه کد بالا یکی ازکاربرد های کلمه کلیدی super در جاوا پیاده سازی شده است. در این مثال کلاسی با نام A وجود داشته که دارای سازنده و آرگومان می باشد. کلاس B هم از این کلاس ارث بری می کند و چون سازنده کلاس والد دارای آرگومان می باشد بنابراین در سازنده کلاس فرزند باید از عبارت super به آرگومان سازنده مقدار پاس دهیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *