DHCP سرور چیست؟ و چه کاربردی در شبکه اترنت دارد

ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 0

DHCP سرور چیست؟ و چه کاربردی در شبکه اترنت دارد

DHCP سرور چیست؟ DHCP سرور که با بهره گیری از پروتکل DHCP پیاده سازی می شود, مسئول آدرس دهی ماشین ها بصورت خودکار است. در ادامه می خواهیم پروتکل DHCP سرور را بررسی کنیم.

پروتکل DHCP

این پروتکل این امکان را فراهم آورده که آدرس آی پی ایستگاه ها را هم بصورت دستی و هم به صورت خودکار به آنها انتساب داد.
این پروتکل برای ایستگاه های بی سیم که بطور موردی در شبکه حضور دارند بسیار حیاتی است.

DHCP چه کاربردی دارد

کاربران هیچ علاقه ای ندارند تا با تغییر ISP خود و جابجایی در شبکه تنظیمات کامپیوتر خود را بصورت دستی انجام دهند. این پروتکل با هدف پیکربندی پویای ماشینها طراحی و پیاده شد.

پروتکل DHCP متکی به یک سرویس دهندۀ ویژه در شبکه می باشد تا به ماشین هایی که تقاضای آدرس IP دارند، آدرس و اطلاعات لازم را تقدیم آنها نماید.

DHCP سرور چگونه کار میکند؟

DHCP سرور چگونه کار میکند؟
dhcp سرور

ماشینی که تازه بوت شده برای بدست آوردن آدرس IP خود، بسته ای به نام DHCP DISCOVER را به صورت فراگیر(Broadcast) بر روی LAN خود منتشر می کند.

«عامل رلۀ DHCP» در هر LAN تمام بسته های پخش DHCP را می گیرد و وقتی متوجه شود که یک بسته از نوع DHCP DISCOVER است آن را بصورت تک پخشی (Unicast) برای سرویس دهندۀ اصلی DHCP (که می تواند بر روی شبکه ای دور واقع باشد) می فرستد.

(عامل رلۀ DHCP) فقط به آدرس IP از سرویس دهندۀ DHCP احتیاج دارد و توسط مسئول شبکه نصب و پیکربندی می شود.

در پاسخ به پیام DHCP DISCOVER، سرویس دهندۀ DHCP، خود را با پیام DHCP OFFER معرفی کرده و پارامترهای مورد نیاز را پیشنهاد می دهند.

گیرندۀ تازه وارد از بین پیشنهادهای رسیده فقط یکی از آنها را برگزیده و در پیام بعدی برای او مستقیماً یک پیام تقاضای DHCP REQUEST می فرستد و از او می خواهد که پارامترهای پیشنهاد شده را برای او قطعی و ثبت کند.

سرویس دهندۀ DHCP در پاسخ با ارسال پیام DHCP ACK پارامترهای لازم برای پیکربندی ماشین را برای او می فرستد و آدرس IP او را ثبت می کند.

پس از تایید این پارامترها توسط سرویس دهنده، ماشین تازه وارد می تواند خود را با این پارامترها پیکربندی کرده و کارش را آغاز کند.

سر انجام هرگاه این ماشین خواست شبکه را ترک کند بایستی با پیام DHCP RELEASE تقاضای آزاد شدن آدرس IP خود را اعلام کرده و از شبکه خارج شود.

dhcp سرور چه کاربردی دارد

نکته

چون آدرس IP اجاره ای است باید تمدید شود لذا اگر مدت حضور ماشین در شبکه زیاد باشد در این بین باید تعدادی بستۀ DHCP REQUEST برای تمدید مهلت اجاره، بسوی سرویس دهنده ارسال گردد وگرنه پس از مهلت مقرر آدرس نامعتبر خواهد بود.

مفهوم بسته DHCP DISCOVER

ماشین مشتری این پیام را بصورت فراگیر بر روی شبکۀ محلی پخش می کند و ماشین DHCP با شنیدن و تحویل آن به سرویس دهنده اصلی DHCP در شبکه، این متقاضی تازه وارد را به سرویس دهنده بشناساند.

مفهوم بسته DHCP OFFER

سرویس دهنده های DHCP پس از دریافت پیام DHCP DISCOVER، با ارسال این پیام پارامترهای مورد نیاز متقاضی را مستقیماً به او پیشنهاد می دهد. که فقط یکی از آنها را می تواند انتخاب کند.

مفهوم بسته DHCP REQUEST

ماشین مشتری با این پیام به یکی از پیام های پیشنهادی DHCP OFFER پاسخ می دهد و از فرستنده درخواست می کند که پارامترهای پیشنهادی را برایش ثبت و قطعی کند.

مفهوم بسته DHCP ACK

سرویس دهندۀ DHCP با این پیام پارامترهای پیشنهادی را تایید و ثبت می کند.

مفهوم بسته DHCP NACK

این پیام که از طرف سرویس دهنده می باشد بیانگر آن است که پارامترهای پیشنهادی به دلایلی:

  • تاخیر در پاسخ
  • ثبت آن برای ماشین دیگرو…

قابل پذیرش نیست و روال درخواست باید مجدداً تکرار شود.

مفهوم بسته DHCP DECLINE

رد پیشنهادات ارائه شدۀ یکی از سرویس دهنده ها

مفهوم بسته DHCP INFORM

فقط جهت آگاهی از پارامترهایی به غیر از آدرس IP

مفهوم بسته DHCP RELEASE

ماشین مشتری با این پیام اعلام می دارد که از شبکه خارج شده و به پارامترهای پیشنهادی نیازی نداره.

در این مقاله dhcp سرور بصورت کامل بررسی شده است. اگر در این مقاله نقضی می بینید فوراً آن را اطلاع دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *