دسته بندی شبکه ها از دیدگاه تکنولوژی انتقال

ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 0

دسته بندی شبکه ها از دیدگاه تکنولوژی انتقال

دسته بندی شبکه ها از دیدگاه تکنولوژی انتقال در دو رده کلّی قرار می گیرند:

  • شبکه های پخش فراگیر یا Broadcast
  • شبکه های نقطه به نقطه یا Point To Point

شبکه های پخش فراگیر یا Broadcast

در شبکه های پخش فراگیر، از طریق یک کانال فیزیکی که بین تمام ایستگاه های شبکه مشترک است انتقال اطلاعات صورت می گیرد. در این شبکه همه ایستگاه ها باید بطور مداوم به ایستگاه گوش دهند؛ برای ارسال نیز مجبورند اطلاعات را روی همین کانال منتقل کنند. بنابراین هر ایستگاه باید یک آدرس یکتا داشته باشد تا گیرندۀ پیام بتواند از بین پیامهایی که روی شبکه مبادله می شود، پیامی که مربوط به خودش است، را تشخیص داده و برای پردازش های بعدی از روی کانال به حافظۀ اصلی منتقل نماید.

شبکه های پخش فراگیر یا Broadcast

در این شبکه امکان ارسال پیامهای فراگیر وجود دارد. پیام های فراگیر به پیام هایی می گویند که از یکی از ایستگاه ها برای تمام یا گروه خاصی از ایستگاهها ارسال شود.

استفاده از کانال های مشترک برای انتقال اطلاعات بین ایستگاه های شبکه مشکل ساز است که شامل:

مدیریت پیچیده کانال

مدیریت استفاده عادلانه از کانال در این شبکه بسیار پیچیده است؛ به دلیل اینکه هیچ ایستگاهی به ایستگاه دیگر برتری ندارد و لذا رعایت نوبت و قانون در آن الزامی است. همچنین رعایت این قوانین برعهده خود ایستگاه ها می باشد.

امنیت پایین

به دلیل اینکه تمام ایستگاه ها در حال گوش دادن به کانال انتقال اطلاعات هستند، احتمال اینکه اطلاعات ارسالی توسط دیگری دزدیده شود وجود دارد.

کارایی پایین

تمام ایستگاه ها در حال استفاده از یک کانال انتقال هستند، لذا فقط سهم کوچکی از پهنای باند برای هرکدام از ایستگاه ها وجود دارد. همچنین اگر داده ها بر اثر نویز یا تصادم دچار خرابی شوند وضع بدتر نیز خواهد شد.

جمع بندی ونتیجه از شبکه پخش فراگیر

با تمام دغدغه هایی که برای شبکه پخش فراگیر وجود دارد، به عنوان تکنولوژی انتقال بسیار مقرون بصرفه می باشد و به صورت گسترده از آن استفاده می شود.

شبکه های ماهواره ای، شبکه های محلی اترنت، و شبکه محلی بی سیم بلوتوث و وای فای همگی جزء شبکه های از نوع پخش فراگیر محسوب می شوند.

شبکه های نقطه به نقطه

در شبکه های نقطه به نقطه بین دو ماشین یک کانال فیزیکی وجود دارد و هیچ ماشین دیگری به این کانال متصل نیست یعنی به یک کانال انتقال فقط دو ماشین متصل است.

شبکه های نقطه به نقطه یا Point to Point

در شبکه نقطه به نقطه بر خلاف شبکه با کانال مشترک، مسیر ارتباطی بین ایستگاه ها یکتاست. در شبکه نقطه به نقطه مسیرهای گوناگونی بین دو ماشین برقرار خواهد بود و انتخاب بهترین مسیر(نزدیکترین مسیر) اصل ملاک است، که بحث مسیریابی در آن وجود دارد.

شبکه های نقطه به نقطه

شبکه ها از دیدگاه تکنولوژی انتقال به دو دوسته تقسیم شدند و با اینکه شبکه broadcast دارای معایب بود اما با این حال، از آن استفاده می شود شبکه point to point هم یک شبکه نقطه به نقطه هست که گفتیم بین دو ماشین یک کانال انتقال وجود دارد و ممکن است این کانال وجود نداشته باشد و انتقال اطلاعات می تواند بین چندین ماشین عبور کند تا به مقصد برسد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *