html چیست و چه کاربردی دارد + تفاوت زبان سمت سرور با کلاینت

ارسال شده توسط: حسین درویشی Comments: 0

html چیست و چه کاربردی دارد + تفاوت زبان سمت سرور با کلاینت

html چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که برای افرادی که به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی وب شده اند، پیش می آید. در این مقاله در مورد این سوال سخن خواهیم گفت لطفاً در ادامه همراه ما باشید.

پس از اتمام مطالعه این مقاله انتظار می رود تا با موارد زیر آشنا باشید

  • تاریخچه html
  • html چیست
  • تفاوت زبان های سمت سرور و کلاینت
  • کاربرد
  • html

نکته: ((دقت کنید html یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه زبان نشانه گذاری است.))

تاریخچه html

html مخفف Hyper Text Mark up Language که اصطلاحاً به آن زبان نشانه گذاری می گویند، زبانی است که می توان با آن اسکلت یک صفحه وب را طراحی کرد.
در اینجا نمی خواهم توضیح زیادی از تاریخچه زبان html بیان کنم، بلکه یک اشاره مختصری به آن خواهم کرد تا بدانید این زبان چگونه به وجودآمده است.
زبان html در تاریخ 1991 توسط برنرز لی در اینترنت قرار گرفت و از 18 عناصر اولیه توصیف شده بود در آن زمان به آن html tag می گفتند. تاکنون 5 نسخه از این زبان منتشر شده است.

html چیست
تیم برنرز لی

html چیست

قبل از اینکه دنبال این سوال باشید که html چیست؟ توصیه می کنیم یک نگاهی به صفحات وب بکنید. در یک صفحه وب ممکن است یک متن ببنید دکمه تکست باکس و… که همه اینها توسط یک تگی در صفحه ایجاد شده اند.

حال اگر یک ساختمان را در نظر بگیرید اولین کاری که باید برای ساخت آن انجام دهید، اسکلت آن است.

وقتی شما یک صفحه وبی طراحی می کنید باید اول اسکلت آن را طراحی کنید و این با زبان HTML امکان پذیر است.

اینکه به چه گونه ای به صفحات وب استایل می دهند تا تمامی input ها زیبایی خاصی داشته باشند از زبان css قدرت می گیرند.

ما در دنیای وب دو نوع زبان داریم زبان های سمت سرور و زبان های سمت کلاینت به زبان هایی مانند html زبان سمت کلاینت می گویند. در ادامه تفاوت زبان های سمت سرور و کلاینت را خواهید دانست. هرچند که نتیجه تمامی زبان های سمت سرور درنهایت به زبان html کامپایل شده و توسط سرور به مرورگر فرستاده می شود.

تفاوت زبان های سمت سرور و کلاینت

به زبان هایی که سمت کاربر مورد پردازش قرار می گیرند زبان های سمت کلاینت گفته می شود. بفرض مثال وقتی وارد یک سایتی می شوید قسمت های نوشته با زبان html,css که خود css یک زبان سمت کاربر است در سیستم کاربر درخواست کننده پردازش می شوند.

به زبان هایی که در سرور مورد پردازش قرار گرفته و کامپایل شده ی آن، در قالب html به کاربر فرستاده می شود زبان های سمت سرور می گویند.

در حقیقت این زبان های سمت سرور هستند که یک رویدادی را به نتیجه می رسانند.

اصطلاحاً زبان های سمت سرور یک سری عملیات را روی صفحات وب انجام می دهند. مثلاً وقتی که شما در صفحه ی وبی ثبت نام می کنید به محض کلیک روی دکمه ثبت نام عملیات ارسال آن به سرور و ذخیره آن در پایگاه داده توسط زبان های سمت سرور انجام می شوند.
به زبان هایی همچون php, C#.net, Java زبان های سمت سرور می گویند.

کاربرد html چیست؟

فکر کنم من دیگر چیزی برای گفتن نداشته باشم چون ممکن است تا به حال به پاسخ این سوال پی برده باشید. حال که دانستید زبان html چیست و چه زمانی بوجود آمده است می خواهیم یک اشاره ای به کاربرد آن بکنیم. html برای طراحی صفحات وب در کنار زبان سی اس اس و جاوا اسکریپت کاربرد دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *